روش انجام قرائت كنتور و صدور صورتحساب

قرائت كنتور مشتركين عادي طبق برنامه زمانبندي شده طي شش دوره دو ماهه در سال و ديماندي طي 12 دوره يك ماهه مي باشد اطلاعات قرائت شامل نام و نام خانوادگي مشترك ، آدرس محل ، شماره اشتراك ، شماره شناسايي، فاز، آمپر، تعرفه و تاريخ فعلي بازديد مي باشد وتوسط واحد رايانه و طبق برنامه جهت بازديد به ستاد شركت ارسال مي گردد. دفتر فروش و خدمات مشتركين ستاد (گروه نظارت بر خدمات مشتركين) اطلاعات رسيده را تفكيك و به شهرستان ذيربط ارسال مي نمايد كه در شهرستان نيز اطلاعات توسط خدمات مشتركين يا پيمانكار قرائت به نسبت مأمورين تفكيك شده و هر قسمت به مأمور ذيربط جهت قرائت تحويل مي گردد. (اطلاعات هر مأمور به دستگاه هندهلد مربوطه انتقال داده مي شود)

مأمور قرائت كنتور و توزيع صورتحساب كه زيرپوشش پيمانكار است روزانه كار قرائت يا توزيع را از مسئول مربوطه تحويل گرفته و كار روز قبل را تحويل واحد كامپيوتر مي نمايد و ضمن مراجعه به محل مشتركين شماره كاركرد كنتور را در هندهلد ( دستگاه خواندن كاركرد كنتور) درج و همزمان در صورت برخورد يا مشاهده هرگونه اشكال يا سوء استفاده از انشعاب ، مورد را طي فرم مخصوص به مسئول خدمات مشتركين شهرستان گزارش مي نمايد. در مسير قرائت معمولاً موانعي وجود دارد كه طي 9 كد تعريف شده است و مأمور قرائت در صورت مشاهده موانع كد مربوطه را بجاي شماره مصرفي كنتور ثبت و گزارش مي نمايد .

مثال: كد 1 = در بسته ، كد 2= قطع ، كد3= تعويض كنتور ، كد4- تخليه ، كد 5- صادر نشود

اطلاعات قرائت و گزارشات توسط مسئول خدمات مشتركين يا مسئول تشخيص شهرستان از مأمورين قرائت تحويل و اطلاعات قرائت به دفتر فروش و خدمات مشتركين(گروه نظارت بر خدمات مشتركين) ارسال و گزارش ها جهت بررسي و اعلام نتيجه به بازرسي شهرستان تحويل مي گردد كه اينگونه گزارشها معمولاً مربوط به خرابي كنتور، نامناسب بودن محل، دستكاري يا دخالت در لوازم اندازه گيري، اشتباهات قرائت و غيره مي باشد.

گروه نظارت بر خدمات مشتركين اطلاعات برداشت شده قرائت را جمع بندي و جهت ثبت و صدور صورتحساب به واحد رايانه ارسال مي نمايند.

Øجهت سهولت در كار و كنترل و مشخص شدن كار هر مأمور ، مشتركين سيكل بندي (بلوك بندي) شده و كار قرائت بصورت 48 روز كاري براي مشتركين عادي طي 2 ماه و 14 روز كاري براي مشتركين ديماندي طي يك ماه و براي مشتركين روز كاري 80 طي 2 ماه مشخص گرديده كه هر روز كاري يا سيكل عادي معمولاً حدود 100 مشترك مي باشد و به نسبت تعداد مشتركين مأمور اضافه مي شود×

واحد رايانه برابر دفترچه تعرفه هاي برق و شرايط عمومي آنها ابلاغي از جانب وزارت نيرو و دستورالعمل هاي مرتبط ، اطلاعات قرائت كنتور دريافتي را پردازش و به صورت فايل در اختيار دفتر فروش و خدمات مشتركين (مراكز صدور صورتحساب) قرار مي دهد و اين مراكز صورتحسابها را صادر و با مهلت پرداخت مناسب (10 روز براي مشتركين عادي و 12 روز براي مشتركين ديماندي) تحويل امورها و برقهاي شهرستانها مي دهند و خدمات مشتركين هر شهرستان صورتحسابها را تحويل مامور قرائت(پيمانكار) داده و مامور بايد حداكثر ظرف مدت 3 روز از تاريخ صدور به مشترك تحويل نمايد.
بازرسي شهرستان گزارشات رسيده را كنترل و ضمن بازديد از محل انشعابات موارد را جهت اقدام و اصلاح به حسابداري مشتركين و يا بهره برداري ارسال و نتيجه را به خدمات مشتركين اعلام مي نمايد.


مدارك ذيربط:

1. ) برنامه ساليانه قرائت كنتورها، صدور و توزيع صورتحسابها

2. ) ليست قرائت كنتور (اطلاعات قرائت كنتور بصورت رايانه اي)

3. ) فرم گزارشات معايب كنتور عادي به شماره CO-F-26

4. ) فرم گزارش معايب كنتور ديماندي به شماره CO-F-50

5. ) صورتحساب مشتركين ديماندي

6. ) صورتحساب مشتركين عادي

7. ) فرم اصلاحات مشتركين (فرمهاي شماره 1-2-4) - ، CO-F-63 ، 64CO-FCO-F-66
تاریخ به روز رسانی: 1396/01/13
تعداد بازدید: 3410
Powered by DorsaPortal